adhd

Gastblog: ‘Studeren’ met ADHD, hoe doe je dat?

‘Studeren’ met ADHD.

Ik zal eerst wat vertellen over mijn eigen ervaringen met ADHD en daarna een paar hele handige tips geven die mij daadwerkelijk hebben geholpen.

Mijn ervaring met ADHD:

Ik heb een echte haat-liefde verhouding met structuur, het liefst zou ik eigenlijk helemaal geen structuur in mijn leven hebben. Het liefst zou ik gewoon lekker de hele dag doen wat er in me opkomt (en dat is veel, heel veel). Helaas is dit niet effectief als je iets wilt bereiken of dat nu goed bezig zijn met je studie is, of werken bij een uitdagend bedrijf met veel verantwoordelijkheden. Impulsief rond springen is niet de oplossing, maar wat dan wel?

Hoe het begon:

Toen ik begon met studeren ging het in het begin eigenlijk heel erg goed. Ik haalde goede cijfers, was gemotiveerd en ik vond het leuk. Maar naarmate het jaar vorderde werd het allemaal steeds moeilijker. Gewoon een beetje opletten zoals ik vroeger op de middelbare school deed was niet meer genoeg. Er moest gestudeerd worden en niet een klein beetje! Hele nachten en avonden heb ik geprobeerd om stil te zitten en te studeren maar dat viel allemaal niet mee.

Nadat ik voor de zoveelste herkansing was gezakt begon ik me toch echt af te vragen: Wat gaat hier mis? Kan ik niet leren? Komt dit door mij of is het gewoon erg moeilijk? Na lang tobben ben ik toch maar op onderzoek uitgegaan en heb een gesprek gepland met de studie decaan. 3 minuten na aanvang van het gesprek stelde ze me een directe vraag die als donderslag bij heldere hemel kwam: Heb je ADHD?

ADHD-diagnose:

Ik had hier nog nooit over nagedacht of zelfs maar de mogelijkheid overwogen. Ik was niet altijd hyperactief en gewoon gezond druk dacht ik zelf. Niet lang na dit gesprek met mijn decaan had ik mijn ADHD-diagnose test en daar was het binnen een paar uur duidelijk: ik had ADHD type 3, wat betekent dat je zowel hyperactief bent als dat je je slecht kan concentreren. In de maanden na deze diagnose veranderde er weinig in mijn studentenleven. Medicatie voelde onprettig en niet als de juiste oplossing, ik haalde meer slechte cijfers, had nog meer herkansingen en liep nog meer studievertraging op. Maar er was een lichtpuntje: Ik wist eindelijk wat er aan de hand was! En dat betekende dat ik er aan kon gaan werken. Dat is dan ook de belangrijkste reden dat ik mijn verhaal met jullie wil delen.

Therapie:

Je hoeft niet constant rond te springen of weg te dromen om ADHD te hebben. Niet iedereen is als kind door zijn ouders tot in den treure geanalyseerd om te kijken of er misschien toch meer aan de hand was als ‘lekker energiek’ zijn. Nu is het natuurlijk zo dat lang niet in alle gevallen ADHD de oorzaak is, maar bij mij was dit wel het geval. Mijn diagnose heeft me achteraf enorm geholpen en door middel van cognitieve gedragstherapie kan ik nu ook mijn dagelijkse activiteiten zonder al te grote problemen uitvoeren.

adhd
 

Tips die mij uiteindelijk echt hebben geholpen:

  • Blijf niet alleen thuis zitten als je moet studeren: Door weg te gaan uit je vertrouwde omgeving heb je minder prikkels die je afleiden. Als je in een bibliotheek gaat zitten of met klasgenootjes samen gaat studeren, voel je je altijd meer gemotiveerd om iets nuttigs te gaan doen. Dat komt omdat je niet als enige niks gaat zitten doen.
  • Zorg voor ritme in je leven: Door elke dag op een normale tijd op te staan krijg je structuur in je leven. Op tijd naar bed gaan kan lastig zijn in het begin, maar als je het een tijdje volhoud, wordt je s’avonds vanzelf eerder moe en kun je de volgende dag vol frisse energie beginnen.
  • Plan super specifiek en controleer of je dit überhaupt wel gedaan hebt: Maak een uitgebreide planning. Plan voor jezelf in wat je allemaal nog moet doen en hoe lang elke taak ongeveer gaat duren. Door achteraf te controleren hoe lang je hier uiteindelijk over gedaan hebt (en of je wel wat gedaan hebt), krijg je een steeds beter idee van de tijd die je uit moet trekken voor bepaalde taken.
  • Leer belangrijke van onbelangrijke zaken te scheiden: Even je huis opruimen of boodschappen doen lijkt soms belangrijker dan een deadline halen. Je niet kunnen concentreren omdat je afgeleid wordt door ogenschijnlijk belangrijke dingen is een van de meest voorkomende dingen die mijn planning in de war schopte. Bedenk per dag wat je nou eigenlijk gedaan wilt krijgen en laat je niet afleiden! Dit geldt ook als je aan het studeren bent en duizend blz moet leren. Vaak staat er zoveel informatie dat je door de bomen het bos niet meer ziet, ook hier geldt: Wat is er nu echt belangrijk?
  • Neem af en toe pauze: Het is een stuk effectiever om je planning in kleine delen te maken. Verdeel bijvoorbeeld je studietijd in blokken van 25 minuten. Ik gebruik zelf de app ClearFocus, deze app herinnert je eraan hoelang je nog moet studeren voor de 25 minuten voorbij zijn, maar vooral ook wanneer je het gehaald hebt en even lekker wat leuks kan gaan doen! In combinatie met ClearLock blokkeer je afleidende apps tijdens deze korte maar toch zeer effectieve studie sessies.
  • Beloon jezelf: Heb je een bijzonder effectieve dag gehad? Eindelijk die herkansing gehaald of taak uitgevoerd waar je al maanden tegen op hikte? Beloon jezelf en ga iets super leuks doen waar je normaal niet aan toe komt. Kijk eens op Groupon wat voor je leuks je bij jou in de buurt kan gaan doen. Dit hoeft helemaal niet duur te zijn als je een Voucheralarm gebruikt.
  • Gebruik vooral je hyperfocus: Zorg dat je iets studeert wat je echt interesseert. Mensen met ADHD hebben vaak last van iets wat hyperfocus genoemd wordt. Dit kan zorgen voor extreme concentratie op één onderwerp wat natuurlijk erg handig is als je een boek uit je hoofd moet leren voor een lastig vak.

Ik hoop dat jullie hier iets aan hebben gehad! Herken jij jezelf hier toch wel iets te goed in? Maak dan even een afspraak bij je huisarts want misschien heb jij ook ADHD en kan je eindelijk je leven weer op de rit krijgen.

Groetjes ADHD-er

Tags:
Geen reactie's

Geef een reactie