panoramarail

Al rijdend je eten naar binnen werken op de Panoramarail.

Panoramarail.

Het Panoramarail Restaurant (panoramarail.nl) is een geheel nieuw concept, waarbij je al rijdend door het prachtige Nederland een 4-gangen menu geserveerd krijgt van Julius Jaspers.

Ik vind het heerlijk om nieuwe en verrassende concepten te ontdekken op het gebied van restaurants. Zo kwam ik dus het Panoramarail Restaurant tegen en ik was gelijk zeer nieuwsgierig!

Wat is De Panoramarail?

In 2014 zijn bij Railpromo (waar Panoramarail een dienst van is), 2 rijtuigen omgetoverd tot een rijdend restaurant, dat natuurlijk aan alle wettelijke eisen en normen moest voldoen. Na jaren van minimale inzet door de NS voor internationale reizen, zijn deze rijtuigen nu weer volop in gebruik.

Het restaurant wordt getrokken door een 65 jaar oude locomotief van de voormalige NS-serie E 1200. Nederland kreeg deze locomotief aangeboden vanuit de Marshall-hulp uit Amerika, voor de wederopbouw na de Tweede Wereldoorlog. Maar vergis je niet, de locomotief haalt nog een maximumsnelheid van 140 kilometer per uur. Dus houdt je glazen goed in de gaten, voordat ze door de ruimte dwalen.

panoramarail

Het beginpunt van de reis is Amsterdam Centraal. Er zijn vaste ritten op vrijdag en zaterdag om 18.10 uur en op donderdag om 19.10 uur. De route van de trein is normaal gesproken: Amsterdam Centraal, Breukelen, Gouda, Rotterdam Noord, Den Haag HS, Leiden en via Haarlem weer terug naar Amsterdam Centraal (dit als er natuurlijk geen werkzaamheden aan het spoor zijn). Deze reis duurt ongeveer 2 uur en drie kwartier.

panoramarail

Het diner.

Tijdens de reis krijg je een 4-gangen diner geserveerd dat elke twee maanden weer verandert, zodat je altijd verrast wordt met mooie (seizoens) gerechten. Julius Jaspers (bekend van oa Topchef en Masterchef) stelt elk menu persoonlijk samen en in samenwerking met zijn team van Julius Bar & Grill wordt het voor je klaargemaakt tijdens de rit in het (niet zo grote) keukentje dat de trein rijk is.

panoramarail

Twee weken geleden was het zo ver. Mijn vriend en ik gingen op dit geweldige avontuur. En ik neem je mee!

Het avontuur met de Panoramarail:

De opstapplek was Amsterdam Centraal en om 18.11 uur vertrok de trein. we werden onthaalt met een rode loper en hadden veel bekijks op het perron. Tja, dat zie je natuurlijk ook niet elke dag voorbij komen als je op je trein staat te wachten.

We namen plaats aan een knus tafeltje waar brood (van Menno) met boter, op ons stonden te wachten. Samen met een heerlijk glaasje bier en fris (ik was natuuuuurlijk weer de BOB), begon onze reis. Wat ik al raar aan voelde was dat de stoelen los stonden. Normaal in een trein zitten de banken vast, maar nu waren de stoelen dus los. Een vreemde maar leuke gewaarwording.

We verlieten Amsterdam centraal en (nadat we Amsterdam achter ons lieten) al snel kwam het mooie Nederlandse landschap te voorschijn. Als amuse kregen we dungesneden kalfsvlees met mosterdzaad. Ondertussen kregen we mooie informatie over de trein, de reis en alles eromheen. Deze meneer kon het mooi vertellen en we luisterde dan ook geboeid naar hem.

panoramarail

Als voorgerecht hadden we huisgerookte zalm met mierikswortel. Altijd een goede combi.

panoramarail
Het hoofdgerecht bestond uit zachtgegaarde kippendij met crème fraîche, bloemkool en Pilav rijst. Zelf ben ik geen groot fan van kip, maar dit was echt heerlijk! De kip was bijzonder mals en de bijgerechten waren goed klaar gemaakt. Zeer smaakvol.

panoramarail
Als dessert kregen we een Tarte tatin (omgekeerde taart) van appel, butterscotch en roomijs. Heerlijk. Helaas ben ik vergeten om hier een foto van te maken. Mijn excuses!

Conclusie:

De belevenis van dineren in een trein, is zeker een aanrader. De tijd vloog voorbij. In 1 keer stonden we helaas weer op Amsterdam Centraal. De prijs van dit avontuur is vanaf €99 pp, exclusief drank. Dat wordt later nog aan je berekend. Daar schrok ik wel van, want van een diner met gerookte zalm, kip en appeltaart (niet denigrerend bedoelt hoor!), is de prijs flink aan de hoge kant. Maar (er is altijd een maar!), het is het meer dan waard. Bedenk namelijk wel dat de trein moet rijden. Dit gaat natuurlijk niet vanzelf. Dus je hebt een machinist nodig. Je kunt niet zomaar je trein op een rails zetten en gaan met die banaan. Hier komt een ongelooflijke planning bij kijken, die natuurlijk ook betaald moet worden. Verder heb je de huur van de rails natuurlijk. En wat dacht je van de elle lange lijst veiligheidseisen waar ze aan moeten voldoen?! Dan heb ik het nog niet gehad over het personeel dat je eten bereidt, je drankjes komt brengen, je naar je stoel begeleidt etc. Dit alles bij elkaar opgeteld, is het dus helemaal niet duur.

Foto’s oa van: Mo Barends
3 Reactie's

Geef een reactie